free bootstrap templates

Jak prawidłowo siedzieć

Ciało człowieka jest stworzone do ruchu. Spędzanie długich godzin w pozycji siedzącej w pracy przed biurkiem lub w fotelu samochodu, prędzej czy później będzie miało swoje konsekwencje. 

Nieprawidłowa pozycja siedząca zaburza równowagę w obrębie miednicy. Ma to duży wpływ na całą naszą sylwetkę. Siadając na krzesło, ciało układamy w najwygodniejszy dla nas sposób. Bardzo często wygląda to tak, że siadamy daleko od oparcia przez co po niedługim czasie nasza pozycja zmienia się z siedzącej w półleżącą. W tym ułożeniu ciężar ciała spoczywa na tylnej krawędzi kości kulszowych. Kość ogonowa podwija się, przestrzeń między kośćmi kulszowymi się zwęża i zamyka dno miednicy. Kręgosłup lędźwiowy się spłyca, przez co zaczynamy odczuwać obciążenie stawów krzyżowo - biodrowych. Ramiona się zaokrąglają, głowa wysuwa się do przodu, mostek i klatka piersiowa opadają. Ma to wpływ na narządy i nie pozwala wziąć pełnego naturalnego oddechu, ponieważ przepona nie może w pełni opaść, a żebra nie mogą się unieść. 

Słabe mięśnie kręgosłupa przyczyniają się do przyjmowania nieprawidłowej postawy, jednak głównym powodem złej pozycji siedzącej jest brak wsparcia ze strony miednicy i nóg. 


Jak siedzieć żeby przestać się garbić?

Pochyl swoja miednicę w przód do momentu, aż kość łonowa i kość ogonowa znajdą się na tym samym poziomie. Takie ustawienie spowoduje, że ciężar ciała przeniesie się przed kości kulszowe i jego część spocznie na udach, dzięki czemu zyskamy wsparcie nóg. Jest to istotne, ponieważ w tej pozycji nasze stawy krzyżowo - biodrowe są ustabilizowane, narządy w jamie brzusznej mają więcej miejsca, a przepona może się swobodnie przesuwać.

Zmiana ustawienia miednicy spowoduje, że kręgosłup lędźwiowy ustawi się w naturalnej dla siebie lordozie. Klatka piersiowa uniesie się i wesprze uniesioną pozycję głowy.

Jeśli przez długi okres czasu siedzisz w nieprawidłowy sposób, biodra, kręgosłup, klatka piersiowa i szyja będą musiały przyzwyczaić się do nowej pozycji. Na początku może to powodować dyskomfort jednak z czasem mięśnie i powięź dostosują się do nowej pozycji. Jeśli twoje mięśnie tylnej części nóg są spięte, a miednica nie ma przestrzeni, przyjęcie odpowiedniej postawy będzie trudniejsze. Jeśli czujesz ograniczenia w tym rejonie, w pierwszej kolejności powinieneś się tym zająć.




Fotele samochodowe

Praca siedząca to nie tylko spędzanie czasu przed komputerem. Wiele osób zawodowo jest kierowcami i duża część z nich skarży się na dolegliwości bólowe, które wynikają
z nieprawidłowej pozycji za kierownicą. 

Fotel powinien być ustawiony tak, żebyś mógł jak najbardziej wyciągnąć się do góry. Usiądź głęboko w siedzisku, żeby dolna część oparcia podpierała kość krzyżową. W tym ustawieniu, między oparciem, a lędźwiowym odcinkiem kręgosłupa powinna powstać mała przestrzeń. Jeśli twoje fotele w samochodzie posiadają poduszkę lędźwiową, wypchnij ją maksymalnie. Jeśli jej nie mają, użyj poduszki lub innego przedmiotu, który pozwoli podeprzeć klatkę piersiową. 

Długie siedzenie, bez znaczenia czy w biurze lub w samochodzie, powinno być przerywane aktywnością fizyczną. Jeśli nie masz takiej możliwości, wstań i zrób kilka kroków, na pewno przyniesie to ulgę.



Źródła:

Bond, M. (2007). The new rules of posture: How to sit, stand, and move in the modern world. Rochester, VT: Healing Arts Press.

https://www.wikihow.com/Adjust-Seating-to-the-Proper-Position-While-Driving

https://www.wikihow.com/Sit