free responsive website templates

Drętwienie palców dłoni

Kiedy mówimy, że drętwieją nam place u dłoni często ktoś sugeruje obecność zespołu cieśni nadgarstka. Przyczyny takich objawów mogą być różne, jednak przeważnie wrzucane są one do jednego worka czyli ciasnoty nadgarstka. Niesłusznie.

Zacznijmy od tego czym jest zespół cieśni nadgarstka.

Cieśń nadgarstka to kanał utworzony przez kości nadgarstka i więzadło poprzeczne nadgarstka, w którym biegnie nerw pośrodkowy, ścięgna mięśni oraz naczynia krwionośne. Zmniejszenie przestrzeni w kanale prowadzi do uciśnięcia nerwu
i w konsekwencji najczęściej do drętwienia kciuka, palca wskazującego
i środkowego. Towarzyszyć temu może też ból. Na początku objawy są sporadyczne, z upływem czasu stają się przewlekłe.
Obecność zespołu cieśni nadgarstka potwierdza badanie elektromiografii.

Jeśli objawy nie są stałe, a pojawiają się w momencie np. pracy przy komputerze lub jazdy rowerem należy zadać sobie pytanie czy na pewno to zespół cieśni nadgarstka. Dlaczego? Zwróćmy uwagę na przebieg nerwu i miejsca, w których może występować problem.

Nerw pośrodkowy pochodzi ze splotu ramiennego, gdzie rozpoczyna się dwoma korzeniami, które łączą się na wysokości dolnego brzegu mięśnia piersiowego mniejszego. Na ramieniu biegnie w bruździe mięśnie dwugłowego ramienia.
Na przedramieniu znajduje się między mięśniami zginającymi palce.

Jeśli objawy pojawiają się podczas pracy przy komputerze warto zwrócić uwagę na pozycję jaką przyjmujemy. Siedzący tryb pracy często prowadzi do wysunięcia głowy w przód. Wiąże się to ze skróceniem mięśni pochyłych, które mogą uciskać na splot ramienny i powodować dolegliwości.

W przypadku objawów pojawiających się podczas jazdy na rowerze, szczególnie rowerach szosowych lub górskich kiedy ciało pochyla się do przodu skróceniu ulega mięsień piersiowy mniejszy. Jest to kolejne miejsce, które może zaburzać funkcjonowanie nerwu pośrodkowego. Skrócenie tego mięśnia można rozpoznać po odstających kątach dolnych łopatki.

Wyżej wymienione przykłady mogą sugerować miejsca, na które warto zwrócić uwagę, jednak każdy przypadek musi być rozpatrywany indywidualnie.